24 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله PLOS Medicine منتشر شده است، خطر ابتلای افراد چاق به دیابت نوع 2 ، اگر یک استراتژی کاهش وزن را اتخاذ کرده باشند، بدون توجه به اینکه از کدام روش کاهش وزن استفاده می کنند، کاهش می یابد.

تحقیقات نشان داده است که وزن بدن و دیابت نوع 2 از طرق مختلفی با هم مرتبط هستند. در حالی که عوامل متعددی بر خطر ابتلای فرد به دیابت نوع 2 تأثیر می گذارد، به نظر می رسد وزن بدن نقش مهم تری نسبت به ژن های فرد دارد. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، از دست دادن مقدار متوسطی از وزن بدن، احتمال بهبودی از دیابت را افزایش می دهد- بهبودی از دیابت، به داشتن سطح طبیعی قند خون بدون مصرف هیچ گونه داروی کاهش دهنده ی قند اطلاق می شود. رژیم‌های کم کالری و جایگزین‌های وعده‌های غذایی به‌ ویژه برای کاهش وزن و بهبود دیابت مؤثر بوده و همین امر در مورد جراحی چاقی (کاهش وزن) نیز صادق است.

در این مطالعه، محققان به این موضوع پرداختند که چگونه تلاش برای کاهش وزن از طریق روش‌های مختلف - و همچنین تغییرات واقعی وزن بدن - با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، مرتبط است. شرکت کنندگان 104180 متخصص سلامت عمدتاً سالم، و عمدتاً زن بودند که در یک پروژه بزرگ تحقیقاتی سلامت عمومی شرکت کردند. در زمانی که آنها مطالعه را در سال 1988 یا 1989 آغاز کردند، هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی یا سرطان مبتلا نبودند. بر اساس پاسخ های نظرسنجی در سال 1992، محققان تعیین کردند که شرکت کنندگان حداقل 4.5 کیلوگرم (9.9 پوند) از وزن بدن خود را از طریق یکی از هفت روش مختلف از دست دادند: رژیم غذایی کم کالری، ورزش، رژیم غذایی کم کالری همراه با ورزش، روزه داری، یک برنامه تجاری کاهش وزن، قرص های لاغری یا ترکیبی از حداقل دو روش از بین روزه داری، برنامه های تجاری کاهش وزن و قرص های لاغری.

خطر دیابت نوع 2 برای افراد چاق با اتخاذ هر روش کاهش وزنی کاهش می یابد

محققان تغییرات وزن شرکت کنندگان را در طول زمان پیگیری کردند و موارد جدیدی از دیابت نوع 2 را تا سال 2016 ثبت کردند. مشخص شد که اتخاذ هر گونه استراتژی کاهش وزنی با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، اما فقط در میان شرکت کنندگانی که در زمان اتخاذ هر یک از این استراتژیها، چاق بودند. در میان این گروه از شرکت کنندگان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از 13 درصد با مصرف قرص های لاغری تا 21 درصد با انجام ورزش، کمتر بود.

برای شرکت کنندگانی که اضافه وزن داشتند اما چاق نبودند، برخی از روش های کاهش وزن برای پیشگیری از دیابت نوع 2 مفید به نظر می رسید، در حالی که برخی دیگر مضر به نظر می رسید. در میان این شرکت کنندگان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف قرص های لاغری 42 درصد بیشتر شده بود و با انجام ورزش تا 9 درصد کاهش یافته بود.

برای شرکت کنندگان لاغر، هر گونه استراتژی کاهش وزنی در رابطه با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، مضر بود. در میان این شرکت کنندگان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از 54 درصد با مصرف قرص های لاغری تا 9 درصد با انجام ورزش، افزایش یافته بود.

یک تفاوت مهم بین شرکت‌کنندگان چاق و شرکت‌کنندگان دارای اضافه وزن یا لاغر که وزن آنها با استفاده از هر روشی کاهش یافته بود، این است که احتمال بازیابی وزن بدن در آن‌هایی که با چاقی مطالعه را شروع کردند در طول دوره پیگیری کمتر بود. این کاهش وزن با ثبات ‌تر ممکن است برای شرکت ‌کنندگان مبتلا به چاقی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 فایده ی بیشتری داشته باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که به نظر می رسد هر روش کاهش وزنی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد چاق کاهش می دهد، کاهش وزن عمدی برای افراد لاغر، که هیچ نشانه ی پزشکی برای شروع برنامه کاهش وزن بمنظور پیشگیری از دیابت یا هر دلیل دیگری ندارند، ممکن است مفید نباشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/24/any-weight-loss-approach-for-obesity-reduces-risk-for-type-2-diabetes/